17 Jul

Mobile Advertising: waar begin je aan?

Wat is Mobile Advertising?

Mobiel adverteren is adverteren via mobiele telefoons of andere mobiele apparaten zoals tablets. Omdat meer en meer mensen een mobiele telefoon hebben en er meer tijd aan besteden, zijn de mogelijkheden voor mobiel adverteren de laatste jaren veel groter geworden. Mobiel adverteren vindt vooral plaats op een mobiele website met een “banner” (strookje reclame bovenaan de pagina) of “poster” (een banner onderaan de pagina) en via SMS. Maar het is ook mogelijk via MMS en via advertenties in mobiele apps, spelletjes, videos en TV streams. Er zijn zelfs al speciale richtlijnen voor mobiel adverteren (te downloaden via http://www.mmaglobal.com/files/mobileadvertising.pdf).

Wat is mijn boodschap en mijn publiek?
Bedenk eerst goed je boodschap en het publiek dat je wilt bereiken voor je advertentie campagne. Op basis daarvan kun je dan de mogelijkheden verkennen voor mobiel adverteren. Hoewel er een teruggang is in het SMS verkeer in Nederland, heeft SMS toch diverse voordelen: de meeste mensen hebben een persoonlijk telefoonnummer (in tegenstelling tot vaak meerdere niet altijd in gebruik zijnde email-accounts) en openen meestal hun sms-jes.

Let op dat de ruimte voor reclame voor een mobiele telefoon (of tablet) natuurlijk veel minder is dan op een PC of laptop. Gebruik tussen de 5 en 10 woorden. Als je alleen een telefoonnummer vermeldt in je advertentie, moet dit telefoonnummer 24 uur bereikbaar zijn, anders verlies je potentiele klanten. Als je ook een website vermeldt in je advertentie, moet deze website geschikt zijn voor gebruik op een mobiele telefoon en tablet. Je kunt je bestaande site mobielvriendelijk laten maken,of met Google Adwords eenvoudig een mobiele landingspagina maken. Kijk goed naar de kosten van de diverse opties in vergelijking met je budget voordat je een keuze maakt.

Gericht mobiel adverteren
Locatie gerichte mobile advertising is een van de nieuwere ontwikkelingen in de advertentie markt. Zo kun je een geografische cirkel rond je bedrijfsvestiging(en) trekken, waarbinnen je wilt adverteren. Iedere mogelijke klant die zich binnen deze cirkel begeeft, kan bereikt worden door middel van advertenties in willekeurige apps. De potentiele klant ziet deze advertentie als hij deze app opent. Dit kan bijvoorbeeld een gratis nieuws of kranten app zijn zoals de Nu.nl app of de Telegraaf app, maar ook een spelletjes app. Naast richten op locaties, kun je je ook richten op adverteren op speciale dagen en/of tijden, apparaten (iPhone, Android, tablet etc.) en/of providers. De mogelijkheden van gericht mobiel adverteren zijn zo eindeloos en heel specifiek aan te passen aan jouw produkt en doelgroep.

Wie kan mij helpen met mobiel adverteren?
Google AdWords is een goed begin als je wilt beginnen met mobiel adverteren met banners en posters op websites (zie http://adwords.google.nl/). Je advertenties komen dan te staan boven en onder de zoekresultaten. Via de Google zoekmachine kun je ook diverse aanbieders vinden in Nederland van meer gericht mobiel adverteren via advertenties in apps en/of van advertenties via SMS.